zaterdag 29 mei 2010
Bestudeer een inspirerend mens of het tegenovergestelde.
Het is een bekend middel om het goede voorbeeld van voorvaderen te bestuderen, daar helemaal van op te peppen en het goede voornemen te koesteren om net zo voorbeeldig te zijn. Merkwaardig genoeg werkt het ook zo met mensen die je helemaal niet ziet zitten. Ik geef toe, dat je wel tegen een stootje moet kunnen als je dat doet. Wie vindt nu bijvoorbeeld Stalin leuk om te bestuderen? Nee, in een depressieve bui werkt het niet, maar in andere omstandigheden kan het aanleiding zijn tot veel goede ideeën of een betere waardering van de eigen omgeving. Ik ken mensen die werkelijk niets liever lezen. Daarna voelen ze zich een stuk beter. Het is overigens verbazingwekkend hoeveel mensenkennis je opdoet door criminelen te bestuderen. Hun gedrag is nog steeds een deel van het mensdom. Het valt dan in ieder geval op welke zware eisen de maatschappij stelt om succesvol te leven.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)

Geen opmerkingen:
Een reactie posten