donderdag 1 april 2010
Angstige kleuren
Er was eens een mooi schilderij, dat bestond uit de kleuren rood, geel en blauw. Het hing boven aan de trap midden in het Stedelijke museum en heette je welkom door de rode kleur. De twee ander kleuren stonden er tegen aan als ondersteuning. Het was een genoegen om deze witte trap op te klimmen en het schilderij naderbij te zien komen. Ik was helemaal weg ervan en klom vaak naar het schilderij. Eenmaal boven gaf het een gevoel van: ik ben er, hier moet ik zijn. Newman heette de schilder.
Helaas vonden veel mensen het geen kunst. Nu ja misschien was het dan ornament. Misschien had het gewoon in de muur geverfd moeten worden, zodat het een deel van het gebouw werd. Maar het schilderij bestaat niet meer. Waarom weet ik niet. De schilder heeft het niet meer willen repareren of opnieuw maken. Ik weet dat er nog een soorgelijk schilderij van hem in Dusseldorf hangt, maar dat is niet zo vrolijk. Nu geef ik toe, dat een rood vlak veel mensen ergert. Maar toch....
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)


Geen opmerkingen:
Een reactie posten