vrijdag 26 maart 2010
De redelijkheid van kritiek
Als mensen zich steeds tegen je verweren, dan is er iets aan de hand. Waarschijnlijk zijn hun argumenten wel juist, maar zij zijn slecht in staat om hun problemen op te lossen. Erken de redelijkheid van de bezwaren, maar eis dat iemand zijn probleem zelf oplost. Meestal is dat voldoende om het vervelende gedrag te stoppen. Ook ik heb regelmatig te horen gekregen dat ik iemands succes in de weg zat, soms moest ik ronduit toegeven dat dat waar was, maar dat het niet opzettelijk gebeurde. Na dit erkend te hebben, scheidden zich onze wegen. Was dat niet genoeg, dan volgden er een paar vervelende discussies. Er zijn zaken, die ik kan doen en zaken die een ander moet doen. Een vriend van mij heeft het zover gebracht, dat er een verbod op staat om zelfs maar aan mij te denken. Ik kan alleen mijn eigen leven leiden of desnoods lijden, maar niet dat van een ander. En eerlijk gezegd begrijp ik zulke mensen niet. Meer egoisme kan in zo'n geval echt geen kwaad.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)

Geen opmerkingen:
Een reactie posten