maandag 29 maart 2010

Leer je opponenten kennen.

Misschien krijg je in de loop van de tijd een tegenstander, die jou absoluut niet ziet zitten. Dan is het verstandig om zo iemand eens te leren kennen. Is er een goede reden voor dit gedrag?  Zit je elkaar echt in de weg, of is het gewoon dom geklets? De man of vrouw maakt uitstekende reclame voor je en is als zodanig onbetaalbaar. Wees niet onder de indruk of maak een onverwachte geste. Soms wil iemand iets anders dan je denkt: bewonderd worden of jouw rol overnemen. Wees dan brutaal en stel voor dat eens te doen. Wie weet wat voor effect het heeft.

Met personen is dit vaak wel op te lossen. Lastiger en echt veel lastiger wordt het als je merkt, dat het zogenaamde establishment je niet ziet zitten  Geloof het of niet, maar datzelfde establishment promoveert kunstenaars en groepen die in hun kraam te pas komen en zich daar dan ook braaf naar gedragen. Het kan zeer absurd zijn, om te ontdekken hoe weinig zulke mensen feitelijk aan hun bekendheid hebben gedaan, maar simpelweg de vaandeldragers van een of andere autoriteit blijken te zijn. En nog absurder als je de resultaten ziet: op een tentoonstelling van vogels hangen uitsluitend schilderijen van  balletdansers en voorvaderlijke maskers. Heel mooi hoor, maar zo'n organisatie valt wel even door de mand.Ze steken dus geld in mensen die niets te maken hebben met het onderwerp en waarom? Het moet publiek trekken? Of geld in het laatje brengen? En wat doe je dan, als je daar niet bijhoort? Dan draai je de rollen eens om. Speel voor opponent, dat geeft uitstekende resultaten, want je hebt laten zien op eigen kracht een publiek te verwerven. Dat is heel wat overtuigender.

En als je daar een hekel aan hebt? Dan doe je het dus niet en blijft klagen. Er is overigens een heel grote categorie kunstenaars die hier helemaal buiten vallen. De regionale groep heeft vaak een plaatselijk publiek die  hun werk waardeert, bescheiden maar geliefd en het is niet onverstandig om daar bij te horen. Al zul je dan veel moeite moeten doen om tot een bloeiend bedrijf te komen.  Vaak zijn ze erg goed en is het gewoon jammer dat er altijd een groep machthebbers de boel moeten overschreeuwen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten